In 7 stappen impact maken met data

Terug naar overzicht 21 januari 2021
Hoe kom je nu concreet tot business inzichten ? In de praktijk verdrinken veel bedrijven in de overvloed aan data die ze verzamelen. Hoe kun je data daadwerkelijk zó inzetten dat ze bijdragen aan je business?

Stap 1. Bepaal de scope

Belangrijke tip voor enthousiaste bedrijven en organisaties die door de bomen het data-bos niet meer zien: weet om te beginnen waarnaar je zoekt. Definieer voor jezelf wat data gedreven werken uiteindelijk moet opleveren. En kijk dan gericht naar welke data bij dat doel passen. Een stuwmeer aan data wordt al veel overzichtelijker als je als organisatie duidelijk de scope bepaalt: waar ben je nu écht naar op zoek?

Stap 2. Neem de business als uitgangspunt

Wat wil je precies bereiken? Wat levert de meeste businesswaarde op? Wat wil je klant? Zoek daar vervolgens de juiste (bestaande) data bij. Of investeer in technologie die de juiste data oplevert.

Stap 3. Begin klein

Veel bedrijven en organisaties beginnen vaak met grootse vergezichten en torenhoge ambities. Maar al snel blijkt de praktijk weerbarstiger. Houd het daarom, zeker in het begin, klein. Een kleinschalige pilot is vaak een goede manier om kennis en ervaring op te doen. Van daaruit kun je vervolgens opschalen naar de hele organisatie of delen daarvan.

Stap 4. Bewaak de datakwaliteit

Garbage in is garbage out. Om waardevol te zijn, moeten gegevens volledig, accuraat en consistent zijn. Data die nét niet helemaal kloppen, kunnen leiden tot minder goede beslissingen.

Goede afspraken over het invoeren, opschonen en onderhouden van data zijn dan ook onontbeerlijk. Vaak is het handig om één of meerdere personen te ‘belasten’ met het bewaken van de datakwaliteit. Ook kan het verstandig zijn om te investeren in geautomatiseerde gegevensinvoer; dat verkleint de kans op fouten ten opzichte van handmatige invoer.

Stap 5. Zorg voor goede beveiliging

In een data gedreven organisatie zijn data waardevoller dan ooit. Des te meer reden dus om goed na te denken over hoe je dit datakapitaal goed beveiligd. Daarbij gaat het in de eerste plaats om technische maatregelen, zoals regelmatige back-ups, een goede firewall en encryptie van gegevens.

Maar zeker zo belangrijk is aandacht voor het gedrag van medewerkers. De mens vormt immers vaak de zwakste schakel binnen de beveiligingsketen. Denk goed na over wie precies toegang heeft tot welke informatie. En investeer in veiligheidsbewustzijn; bijvoorbeeld via een interne campagne, of door het onderwerp structureel op de agenda van het werkoverleg te zetten.

Stap 6. Investeer in mensen

Organisaties die data gedreven willen gaan werken, kunnen niet zonder goede expertise op dit vlak. Wacht vooral niet te lang met beroep te doen op specialistische kennis op het gebied van data-analyse en -ontsluiting. In een stuwmeer aan data vinden zij snel de juiste informatie. Grote(re) bedrijven zouden best investeren in mensen met deze expertise. Investeer in trainingen op het gebied van ‘data science’, ‘Artificial Intelligence’ (AI) en gegevensvisualisatie. Zo zorg je ervoor dat data gedreven werken in de héle organisatie gaat leven.

Stap 7. Vergeet de bedrijfscultuur niet

Culture eats strategy for breakfast. Je kunt nog zulke mooie plannen maken en investeren in IT-oplossingen, als medewerkers niet worden meegenomen in de omslag naar data gedreven werken is elke vernieuwing ten dode opgeschreven.

Draag als management actief uit dat je gelooft in data. En blijf structureel communiceren over hoe data de organisatie verder kunnen helpen. Zo voorkom je dat data gedreven werken het domein blijft van een in omvang beperkt datateam.

Anderen bekeken ook

20 juli 2023
Qlik specialist Bijster en element61 bundelen hun krachten
Lees meer
19 juli 2023
Bijster, spécialiste en Qlik, s’associe à element61
Lees meer
Qlik specialist Bijster joins element61
Lees meer