Bedrijven die waarde uit hun data willen halen worden geconfronteerd met een aantal basisuitdagingen waar ze vaak moeilijk grip op krijgen. Dit zijn de belangrijkste vier:
- Data in silo’s
Veel HR-, marketing-, sales- en BI-teams opereren, als het om data gaat, nog als ‘eilanden’.
Zij hebben hun eigen processen, systemen en data waarmee ze hun dagelijks werk doen. Het resultaat is dat heel veel waardevolle data opgesloten zitten in Excelsheets en andere moeilijk benaderbare systemen.
- Data in verschillende formaten
Data uit verschillende systemen, afdelingen en (als je in een internationaal bedrijf werkt) data uit verschillende landen kun je meestal niet zonder meer samenvoegen.
Verschillende systemen hebben vaak andere namen voor hetzelfde, gebruiken andere velden om klanten te identificeren of slaan velden op in andere datumnotaties, getalnotaties of valuta. Toch zijn het vaak zulke technische details die het lastig maken om databronnen te koppelen en te integreren.
- Geen goede data-infrastructuur
Het werken met grote hoeveelheden data eist nogal wat van je IT-infrastructuur. Die moet schaalbaar zijn en altijd toegankelijk. Data-infrastructuur is nog een vak apart. De meeste organisaties moeten dit dus uitbesteden en zien op tegen lange, dure development trajecten. Vaak strandt het dataproject dus al in deze voorbereidende fase.
- Krapte op de markt van data-mensen
De goed opgeleide, ervaren datamensen die je nodig hebt om je data-zaken op orde te krijgen zijn enorm in trek op de arbeidsmarkt. Het is dus erg moeilijk om een data-afdeling op volle sterkte te krijgen.
Wil je graag eens sparren over deze topics ? Contacteer Kurt Vandebergh via kurt@bijster.be of bel naar 0475/29.18.26